6-12 ετών

Προφίλ αυτοαντίληψης

Σε αυτή την ηλικία ορίζουμε το προφίλ αυτοαντίληψης για κάθε παιδί. Ο εαυτός, όπως και αν ορίζεται, εμπλέκεται έντονα στην καθημερινότητα των παιδιών. Δημιουργείται λοιπόν η ανάγκη, να αξιολογηθεί η αντίληψη για τον εαυτό είτε πρόκειται για αυτοαντίληψη, είτε για αυτοπεποίθηση, είτε για αυτοεικόνα, με σκοπό να αποτυπώσει πώς οι άνθρωποι στις διάφορες ηλικίες αξιολογούν τον εαυτό τους. Η κλίμακα αξιολόγησης της αυτοαντίληψης αναλύει 5 άξονες:

  • Τη σχολική ικανότητα, δηλαδή τη γνωστική και αντιληπτική ικανότητα των παιδιών, όπως εφαρμόζεται στις σχολικές εργασίες.
  • Την κοινωνική ικανότητα (κοινωνική αποδοχή), τη σχέση του με τους σημαντικούς άλλους (π.χ. οικογένεια, φίλους, δασκάλους, προπονητές), την παρέα συνομηλίκων και τη διαχείριση κοινωνικών καταστάσεων.
  • Την αθλητική ικανότητα, δηλαδή τα στοιχεία της αθλητικής ικανότητας, όπως αναφέρονται κυρίως στην ικανότητα κάποιου να τα πηγαίνει καλά στα αθλήματα.
  • Τη φυσική εμφάνιση, τα αντικείμενα εκείνα που επηρεάζουν πώς κάποιος αισθάνεται ευχαριστημένος με την εμφάνιση του.
  • Τέλος, τη συμπεριφορική ικανότητα, το βαθμό δηλαδή στον οποίο αρέσει σε κάποιον ο τρόπος που συμπεριφέρεται, αν ενεργεί όπως θα έπρεπε να ενεργεί και αν αποφεύγει τις συγκρούσεις. Η κλίμακα αυτοαντίληψης συνιστά μια γενική αντίληψη του εαυτού.

Η βασική ιδέα βρίσκεται στη σύλληψη της δυνατότητας του ανθρώπου να παρατηρεί τον ίδιο του τον εαυτό και να διαμορφώνει μια εικόνα για το πως είναι.

Σκοπός μας είναι η αυτοαντίληψη, η οποία ορίζεται ως η γνωστική πτυχή του εαυτού (που συνδέεται με την αυτοεικόνα του ατόμου) και γενικά αναφέρεται στην ολότητα ενός σύνθετου, οργανωμένου και δυναμικού συστήματος, αποτελούμενου από πιστεύω, ιδανικά, στάσεις και συμπεριφορές, τα οποία το άτομο θεωρεί ως αληθινά για την προσωπικότητά του, την ύπαρξή του.

12+ ετών

Χρήση δύο μεθόδων συλλογής δεδομένων, ερωτηματολόγια και συνέντευξη, ώστε να αναδείξουμε τις προσωπικές ανάγκες του κάθε αθλητή /-τριας και να προτείνουμε τις κατάλληλες στρατηγικές/παρεμβάσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του.

1) Ερωτηματολόγια

Μέσω αυτοαναφορών αξιολογούμε:

α) κατά πόσο οι αθλητές /-τριες έχουν αναπτύξει σημαντικές ψυχολογικές δεξιότητες (π.χ. αντιμετώπιση δυσκολιών, κορύφωση σε συνθήκες πίεσης, απαλλαγή από ανησυχίες, αυτοπεποίθηση, καθορισμός στόχων, αυτοσυγκέντρωση, συμμόρφωση με τον προπονητή /-τρια, διαχείριση σωματικού και γνωστικού άγχους) οι οποίες συμβάλουν σημαντικά στην μεγιστοποίηση της αθλητικής απόδοσης και

β) κατά πόσο συχνά οι αθλητές /-τριες εφαρμόζουν ψυχολογικές τεχνικές (π.χ. καθορισμός στόχων, νοερή απεικόνιση, διαχείριση σκέψης, τεχνικές χαλάρωσης, ρουτίνες) κατά την προπόνηση ή τον αγώνα, οι οποίες αναφέρονται σε διαδικασίες ή μεθόδους που βοηθάνε τους αθλητές να αναπτύξουν ή να ενεργοποιήσουν αυτές τις ψυχολογικές δεξιότητες.

2) Συνέντευξη

Ακολουθούμε μια ημι-δομημένη προσέγγιση που μας επιτρέπει να συλλέξουμε πολύτιμα στοιχεία τα οποία δεν θα είχαμε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε με άλλους τρόπους αξιολόγησης, καθώς δίνεται στους αθλητές /-τριες η ευκαιρία να αναφέρουν τις δικές τους σκέψεις και συναισθήματα. Δίνουμε έμφαση στην οικοδόμηση μιας ασφαλούς, εμπιστευτικής και συνεργατικής σχέσης με τον κάθε αθλητή /-τρια και συγκεκριμένα συγκεντρώνουμε πληροφορίες για τα εξής: α) λεπτομέρειες για το άθλημα του/της και την απόδοση του/της, β) τη ζωή του/της εκτός αθλητισμού, ε) σημαντικές σχέσεις και δίκτυο κοινωνικής υποστήριξης και στ) τους τρόπους αυτοφροντίδας.

Ο αθλητής λαμβάνει πλήρες ενημερωτικό υλικό για το αθλητικό ψυχολογικό προφίλ του.

Ψυχομετρική Αξιολόγηση

Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted

Μέσω της ψυχομετρικής αξιολόγησης δίνεται η δυνατότητα στον/στην σύμβουλο αθλητικής ψυχολογίας να ανακαλύψει τις δυνατότητες και τις ελλείψεις των αθλητών, επιτρέποντας έτσι την ανάπτυξη παρεμβάσεων προσαρμοσμένων στις προσωπικές ανάγκες του κάθε αθλητή, με σκοπό την επίτευξη των αγωνιστικών και προσωπικών του στόχων.

Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης παρουσιάζονται στον γονέα ή/και στον αθλητή ή/και στον προπονητή.

  • Ψυχομετρική Αξιολόγηση
    6-12 ετών
  • Ψυχομετρική Αξιολόγηση
    12+ ετών
Athletes